Amazone en kaketoe

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Harley1983

Amazone en kaketoe

Bericht door Harley1983 » november 12, 2018, 7:07 pm

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik een nieuw maatje voor mijn ducorps pop van 8 jaar. Een geelvoorhoofdamazone van 6 jr.
Het is een superleuk beestje dat de hele dag kletst.
Volgens de oude eigenaresse kon ze niet met mannen, en was ze de afgelopen vier jaar de kooi niet af/uit geweest.
De eerste dag mocht ik (een man) hem/haar al aaien en nam ze eten uit de hand aan. Ook komt ze een paar keer per dag de kooi af om op de grond rond te scharrelen. Mijn vermoeden is dat ze daar bang was voor de vijf honden in de kamer, en dat ze niet bang is voor mannen, maar alleen voor de man van de eigenaresse.

Ondanks dat ik haar wel mag aaien inmiddels, daar vraagt ze dan ook zelf om met 'koppiekrauwen'? Ze doet dan haar hoofd omlaag en dan mag ik haar aaien. Op andere momenten is ze echter wat bijterig. Ze heeft me al een keer lelijk gebeten en mijn vriendin ook. Hebben jullie daar tips voor? Nu loop ik gewoon weg en keer ik haar de rug toe als ze een poging tot bijten doet.

Het gaat redelijk met de kaketoe samen, in die zin dat ze elkaars aanwezigheid accepteren. Ze slapen soms zelfs samen in de kooi op dezelfde stok. Alleen als ze echt dichtbij elkaar komen, halen ze (vooral de kaketoe, maar ook de amazone) nog wel naar elkaar uit. Ook hier ontvang ik graag tips over hoe ik die twee wat nader tot elkaar kan brengen. Op dit moment laat ik het vooral aan hunzelf over en probeer ik niks te forceren.

Uiteindelijk hoop ik dat beide vogels een maatje aan elkaar zullen hebben. Niet omdat ik te weinig tijd heb overigens, integendeel, maar vooral omdat ik niet de specifieke aandacht kan geven die een vogel kan geven.

Ik hoor het graag als iemand een tip heeft, ook als iemand denkt dat doe je helemaal fout let me know! Het gaat tenslotte om het welzijn van de vogels en niet om mijn ego.

Greetz Jetro, Haylee en Chico

Dennis

Re: Amazone en kaketoe

Bericht door Dennis » november 12, 2018, 7:49 pm

1 bij bijten niet terug trekken maar toelaten en daarna direct de aandacht geven die jij wilt.

2 meestal zullen ze naar elkaar uithalen als de een boven de ander op een stok of kooi zit.
Eigenlijk ook logisch, wie wilt de kans lopen om op de kop gescheten te worden.

Verder is gewoon veel vrijheid goed voor het zelfvertrouwen van de vogels

Groetjes Dennis en Chico

Harley1983

Bericht door Harley1983 » november 12, 2018, 9:21 pm

Hoi Dennis,

Thx voor je reactie. Ze halen eigenlijk niet uit als de een boven de ander zit, wat je idd wel zou denken gezien de pikorde bij vogels (boven is dominant). Juist als ze naast elkaar zitten kijken ze elkaar even aan en haalt er eentje uit. Ze gaan elkaar alleen gelukkig niet achterna. Op zich heb ik er wel vertrouwen in, ze lijken over het algemeen niet heel dominant naar elkaar toe, misschien een kwestie van een paar weken wennen.

Wat bedoel je met bijten toelaten? Als ik het bijten toelaat, kan ik naar de eerste hulp namelijk. En als ik haar daarna ook nog aandacht geef, denkt ze dat het gewoon mag neem ik aan. Als ze nu bijt, loop ik weg en draai ik haar mijn rug toe.

Dennis

Bericht door Dennis » november 12, 2018, 9:53 pm

Klinkt raar ik weet het,
Zo heb ik tijdje terug het grijsje Rocco in een paar uur tam.
Deed ook wel pijn.

Truck is dat je midden of diep in de snavel te beet ontvangt.
Meeste schade doen ze met de punt van de bovensnavel.
Zodra ze merken dat je er niet op reageert draaien ze juist snel bij.

Denk dat de exper hier mij hier vast gelijk op zal geven

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Harley1983

Bericht door Harley1983 » november 12, 2018, 10:09 pm

denk ook wel dat je gelijk hebt hoor, negeren zodat ze leert dat het geen zin heeft.
Denk dat ik dat dan wel eerst doe met een handdoek oid, ze kan aardig hard bijten en mijn vingers zijn me lief.
Als ze bijt is ze overigens niet agressief, maar lijkt gewoon te willen spelen of een reactie te willen uitlokken.

Misschien dat hier nog iemand ervaring mee heeft?

Uy0y0
Bestuur SVP

Bericht door Uy0y0 » januari 11, 2019, 6:17 pm

Hoi Jetro,

Is het misschien een idee om binnenkort naar onze workshop te komen met de vogels? Daar zul je veel baat bij hebben en in de praktijk, liefst met jouw vogel(s) erbij, is het toch weer duidelijker dan zomaar je vragen hier te beantwoorden. We kunnen dan jouw specifieke vragen/ situatie ook beter bekijken en gerichter een juist advies geven.

Groet,
Uyoyo
:zwartmasker Max :papegaai2 Luna :kaketoe-rose Ollie :edel-papegaai Tobias
In de opvang: :grijze-roodstaart2 Rino

Harley1983

Bericht door Harley1983 » januari 12, 2019, 12:48 am

Hoi Uyoyo,

Graag, alleen kan ik nergens vinden waar in het land die workshops worden gegeven. Ik woon zelf in Friesland namelijk, al is een stukje rijden geen probleem.

Greetz Jetro

Dennis

Bericht door Dennis » januari 12, 2019, 5:49 pm

is het waard man.
ik kwam ervoor helemaal uit limburg
nog geen 200 meter van waar pinkpop elk jaar is
en kan je zeggen voor veel mensen loont zich het wel

als ik het vervoer voor een wandeling al weet te regelen dit jaar ben ik al blij
maar gewoon voor de grap de cursus over te doen zou ik zo doen
voel mij ja dan toch als een klein kind op kerstochtend bij de kerstboom de pakjes aan het openscheuren is

Harley1983

Bericht door Harley1983 » januari 12, 2019, 7:04 pm

Staat ook zeker in de planning, de vraag blijft alleen... in welke plaats wordt de cursus gegeven?

Uy0y0
Bestuur SVP

Bericht door Uy0y0 » januari 13, 2019, 1:33 pm

Hoi Jetro,

Het is dan voor jou inderdaad wel een eindje rijden. De workshops zijn in Sprang Capelle (Noord Brabant), vlakbij de Efteling.

Zie ook: https://vrolijkepapegaai.nl/forum/viewt ... f=7&t=4128

Groet,
Uyoyo
:zwartmasker Max :papegaai2 Luna :kaketoe-rose Ollie :edel-papegaai Tobias
In de opvang: :grijze-roodstaart2 Rino

Plaats reactie