Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
178Yvonne

Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door 178Yvonne » juni 23, 2019, 1:06 pm

Als Wicky naar zijn naam luistert, hadden we dat zo gelaten. Maar noch op Kobus, noch op Wicky reageert hij. Alleen Lorre of Coco wekt enige reactie bij hem op. Kobus vinden wij een mooie Amsterdamse papegaaiennaam. Op het forum heb ik Wicky lang volgehouden en volgens mij me geen enkele keer vergist. Maar het is zo dubbel, dus hier heb ik verder ook over Kobus. Een buurjongetje vraagt me ook in de lift waar Kobus is, als hij niet mee is. Ik probeer bij Kobus nog wel eens Wicky uit, maar net zo veel reactie als op Kobus. 0.

Hier Kobus in het avondzonnetje op het balkon
IMG_0034.JPG

Kobus en douchen: het blijft een dagelijks dieptepunt voor hem. Hij ondergaat het, maar leuk vinden, neen. Ook niet met deze temperaturen. Hij wil gewoon niet nat worden.
IMG_0044.JPG
Nu hebben wij een inloopdouche, die Kobus beschouwt als een uitloopdouche. Met een stuk plexiglas heeft Henk dat verandert. Het plexiglas zit klem tussen twee plankdragers aan de rechterbovenkant. Na het douchen schuift Henk het opzij en mag Kobus eruit.
IMG_0052.JPG
Het plexiglas verdwijnt daarna in de washoek achter de verticale lamellen.

Na het douchen gaat Kobus niet headbangen, maar bij alle andere zaken als schommelen, een stukje fruit of de walnoot laat hij zo zijn enthousiasme blijken. Of we krijgen een diepe keelbrom van hem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

Natas229
Vrijwilliger SVP

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door Natas229 » juni 24, 2019, 10:44 am

Ahhh leuke lieve Kobus.
Leuke foto's :)
Groetjes van Natasja
Luciano :grijze-roodstaart

Lars
Bestuur SVP

Bericht door Lars » juni 24, 2019, 1:24 pm

Leuke update weer! :mrgreen:
:edel-papegaai Yoda :kaketoe Yara :grijze-roodstaart2 Nellie

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » juni 25, 2019, 6:56 pm

Dit is weer te bijzonder om niet gelijk te delen. Net als Natas meldt dat Luciano nooit fruit eet, behalve als ze bij haar schoonouders logeren en hij banaan, kers en aardbei verslindt, is het hier met Kobus. Hij is aan het headbangen voor de plantensproeier!!!!

Als het maar warm genoeg is. Gisteravond in de schaduw op het balkon probeerde ik het uit. Dorith heeft een keer geschreven dat Wicky wel de plantensproeier accepteert als het warm is. De vorige keer was het blijkbaar nog niet warm genoeg, want toen viel hij de plantenspuit aan en was enorm boos. Nu bleef hij rustig, liet zich lekker nat sproeien en ging na afloop headbangen. Vandaag bedelt hij om de plantenspuit en headbangen na afloop. Iedere keer weer.

Kobus, voor al dat headbangen is het veel te warm.

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 » juni 27, 2019, 10:02 pm

Hahaha, die Kobus.
Luciano vindt douchen of sproeien ook af en toe leuk en verder ondergaat hij het meer.
Maar Kobus vraagt er nu zelfs om :mrgreen:
Goed bezig Kobus! En Yvonne natuurlijk ook ;)
Groetjes van Natasja

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » juni 30, 2019, 2:10 pm

Kobus praat. Gistermiddag zaten we met zijn drieën in de huiskamer op een rij. In de huiskamer was het met de hitte het beste uit te houden. Henk en ik ieder achter onze computer en Kobus op zijn verrijdbare speelboom daar weer naast. Wij hebben dik tapijt liggen in de huiskamer en Kobus kan op een paar plekken net over de rand van de bak van de speelboom poepen. In onze woonkeuken geen probleem met het laminaat, maar in de huiskamer dus wel. Wij hebben onder onze bureaus een plastic mat liggen om lekker met je bureaustoel te kunnen draaien. Die bij Henk zijn electronicawerkbank hebben we gedraaid en zo kan Kobus er bij zitten. Hij heeft een hekel om alleen in een ruimte te zijn. Onze grote huiskamer is voor een deel ook werkkamer, we vinden het zelf ook gezelliger om bij elkaar te zijn. Ook al kijkt de één televisie en zit de ander achter de computer.

Horen we ineens luid en dwingend "Kom uit je hok" Wij kijken elkaar verbaasd aan, maar het was Kobus. Nu hebben wij dit nog nooit tegen hem gezegd, want dat is niet nodig. Hij staat 's-ochtends te trappelen om zijn slaapkooi uit te mogen. Even later was het "Hallo" en nog twee keer iets korts, maar dat hebben we niet verstaan. In ieder geval geen Goedemorgen of Kobus wil graag schommelen. Met hernieuwde energie blijven we dit nu met hem oefenen. Klinkt ook wat vriendelijker.

Gisteravond op het balkon zaten we met Kobus tussen ons in op zijn kleine standaard op de lage tafel. Wil hij nat gespoten worden? De plantenspuit naast hem gezet en hij ging headbangen. Dus Kobus dan word je nat. We twijfelden of hij het wel lekker vond, want hij deed toch ook een uitval naar de plantenspuit. Dat was eenmalig en dan weer meer headbangen. Onze conclusie is voorlopig dat bij 30 graden of meer de plantenspuit wordt gewaardeerd.

Hier nog een leuke foto van Kobus met een voorgeweekte pallet.
IMG_0040.JPG
Laatst gewijzigd door 178Yvonne op juli 14, 2019, 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 » juli 2, 2019, 7:58 pm

Haha, die Kobus.
Ik ben benieuwd wat er nog meer uit gaat komen qua uitspraken :mrgreen:
Groetjes van Natasja

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith » juli 7, 2019, 11:23 am

Leuke naam, hoor, Kobus! Wie weet gaat hij er nog wel een keertje naar luisteren ook. Want hij maakt zo'n ontwikkeling door, nu hij helemaal op zijn gemakje begint te komen. Ontzettend leuk dat hij zelfs gaat praten, sproeien acceptabel gaat vinden (mits het maar warm genoeg is :lol: ) en zo heerlijk van de gezelligheid met jullie samen kan genieten. :lol: Maar jullie geven hem daar ook alle gelegenheid voor, om zich te ontwikkelen en te groeien. Van zulke matches worden wij héél blij, Yvonne, Henk en Kobus! :grijze-roodstaart
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart Joopie :grijze-roodstaart Jacco edelpapegaai5 Dori

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » juli 7, 2019, 4:57 pm

Pfff, gisteren hebben we Kobus gekortwiekt. De eerste keer kon Henk hem vrij makkelijk in de jukbeengreep nemen. Maar daarna liet Kobus zich niet meer verrassen. In het begin groeiden zijn vleugelveren vrij hard, maar na een maand was het rustiger geworden. Eind maart was het de laatste keer dat we hem gekort hebben, maar nu waren een paar pennen een eindje uitgegroeid. Dus we moesten van onszelf. Ondanks dat Henk een enorm reactievermogen heeft, is Kobus toch sneller. Dus we drijven hem nu in één hoek van de keuken en gooien de handdoek over hem heen. Henk heeft zijn handschoenen aan tegen het bijten. Ik houd de handdoek op de grond en Henk neemt Kobus in de jukbeengreep. Dit duurt langer dan dat ik het typ. Kobus gilt en krijst ondertussen als een mager speenvarken en hij zag ook kans om Henk heel hard in zijn hand te bijten. Dat is alleen een blauwe plek geworden en geen wond. Als Henk Kobus vast heeft en Kobus onder de handdoek zit, wordt ie rustig. Hij weet dat hij geen kant op kan. Dan mag ik gaan knippen. Denk niet dat Kobus meewerkt en zijn vleugels netjes spreidt. Wat een kracht zo'n diertje heeft en het is ook zaak om de helft van Kobus onder en in de handdoek te houden. Anders werkt hij zich los en kan het hele circus opnieuw beginnen. Dat ging gisteren gelukkig wel goed. Wat minder was dat er een bloedpen ontstond. Kobus had er geen last van en bleef er ook van af. Wel ontstond er een bloedvlek op de veren onder zijn vleugel, waarop het bloed druppelde. We hebben hem rustig op zijn speelboom laten zitten, waar hij lekker zijn gang ging. Klauteren, eten en dutten. Later op de avond begon hij toch aan de met bloed bevlekte veren te trekken en hebben we hem onder de douche gezet. Arme Kobus, voor de tweede keer die dag. Zo'n vogel werkt ook niet mee door even zijn vleugel omhoog te doen, zodat je zijn oksel kan schoonspoelen. Nu moest hij lang onder de douche eer het bloed was weggespoeld. De vleugelpen zelf lekte al niet meer. Als troost heeft hij extra walnoot gekregen, dat verlichtte vooral ons schuldgevoel.

Vandaag was hij weer de acrobaat aan het uithangen:
IMG_0006.JPG

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith » juli 7, 2019, 5:36 pm

Wat een worsteling, suffe Kobus! Hoewel het voor jullie alledrie niet echt leuk was, moest ik toch wel grinniken toen ik je verhaal las. Ik zag het helemaal voor me, hoe jullie met zijn drieën aan het tobben waren. Kobus is echt een aansteller! Gelukkig was Henk, maar ook Kobus, niet te erg gewond en is alles toch goed afgelopen. Snapte Kobus nou maar dat hij die extra douchebeurt aan zijn eigen gedrag te danken had, dan zou hij misschien de volgende keer niet zo panikeren. Maar zó slim zijn ze dan kennelijk ook weer niet :? . Nou ja, jullie zijn er weer een poosje vanaf, van dat klusje :D
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart Joopie :grijze-roodstaart Jacco edelpapegaai5 Dori

Plaats reactie