dubbel geslaagde workshop

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
jos

dubbel geslaagde workshop

Bericht door jos » augustus 6, 2013, 9:45 pm

Afgelopen zaterdag 3 augustus een workshop gehad bij De Vrolijke Papegaai: Heel erg leuk, heel erg gezellig en vooral heel erg leerzaam. Ik heb deze dag erg genoten van jullie gastvrijheid, jullie kennis en natuurlijk van jullie papegaaien! Heel geslaagd dus!
Gisteren, maandag, meteen geprobeerd om het geleerde in praktijk te brengen bij de twee papegaaien op de Zorgboerderij, waar ik vrijwilliger ben.
Ongelooflijk, maar de amazone Tara, die vanwege bijten niet meer uit zijn kooi kon/mocht, zat na ongeveer 3 kwartier gekortwiekt en gedouched, te knuffelen op mijn arm, ging mee naar buiten, had het reuze naar zijn zin, ging zich rustig poetsen, stapte zonder aarzelen op en af! Alom verbazing en ik was zo blij dat Tara inderdaad een Vrolijke papegaai was!!!
Vandaag weer erheen en zonder aarzelen, zelfs graag, opstappen, knuffelen, mee naar buiten, spelen! GEWELDIG!!!
Zo blij dat haar leven nu weer een heel stuk aangenamer zal zijn!
De grijze roodstaart Jacco, wilde wel koppie krauwen door de tralies heen, maar wilde niet zijn kooi uit (nog) en wilde alleen maar bijten als ik hem wilde laten opstappen in de kooi. Maar: de aanhouder wint, dus we blijven gewoon proberen, net zo lang tot het wel lukt!
Alvast heel erg bedankt voor alle tips en beslist tot gauw horens of ziens!
Hartelijke groeten, Jos Hazekamp-Jonker

Drnoexx

Re: dubbel geslaagde workshop

Bericht door Drnoexx » augustus 6, 2013, 10:03 pm

Wat geweldig om te lezen. Leuk dat het goed gaat. Wat zal jij trots hebben rond gelopen met Tara. Een glimlach van oor tot oor vermoed ik hahaha. Ga zo door ook met Jacco,
Gebruik je je hand om op te stappen of een stok? Als je de stok nog niet gebruikt probeer dat eens. Voorkomt pijnlijke momenten. Ook zorg je er voor de je je hand niet terug trekt als Jacco wil bijten, wat weer een spelletje kan worden voor Jacco.

Als ik iets verkeerd zeg dan wordt ik graag verbeterd.
Succes ga zo door en hou ons op de hoogte.

jos

Bericht door jos » augustus 6, 2013, 10:12 pm

Ja, ik voelde me zo trots: op mezelf en op Tara! Ee klein meisje noemde me een vogelfluisteraar en zo voelde ik me ook wel een beetje! Bij Jacco heb ik de stok niet geprobeerd nog, maar dat wil ik morgen gaan doen. Ik trek mijn hand niet terug, als hij bijten wil, maar druk mijn vinger dan juist nog iets meer naar hem toe en houd dan zijn snavel licht vast, zodat hij vanwege zijn evenwicht los laat en de tak pakt. Ik heb ervaren dat ze dan minder schrikken dan bij terugtrekken en ze bijten dan niet hard door. Dus minder schrik voor de papegaai en voor mij. of zie ik dqt toch verkeerd? Lasat maar even weten alsjeblieft, want alle goede raad is welkom! groetjes, Jos

ParrotFred

Bericht door ParrotFred » augustus 6, 2013, 10:17 pm

Goed gedaan Jos !
Die papegaaien boffen maar dat jij naar de workshop bent gekomen en het meteen in praktijk brengt.
Niet alleen vrolijke papegaaien maar ook Geluksvogels
Mooi hoor
CC #1

Drnoexx

Bericht door Drnoexx » augustus 6, 2013, 10:19 pm

Na mijn mening (maar ik ben net zo praktijk ervaren als jij ) doe je het super. Ook met veel liefde en dat voelen de gaaitjes. Je merkt vaak dat ze makkelijker worden als ze uit die kooi zijn. Dus dat je morgen met de stok gaat proberen is super.

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith » augustus 6, 2013, 10:32 pm

Wat geweldig dat je bij Tara gelijk al zulke resultaten boekt, wat een kick krijg je daarvan, hè? Ikke wel altijd in ieder geval. Zo'n vogel die zich, doordat jij je anders opstelt en niet meer onder de indruk bent, gelijk gewonnen geeft en er binnen de kortste keren heel erg van geniet. Altijd weer een prachtige en heel motiverende ervaring. Goed gedaan, Jos!! Tara gaat een veel beter en Vrolijker leventje tegemoet, dankzij jou ::035::

Je moet niet verbaasd zijn als Jacco van de stok misschien nog minder gediend is dan van je hand. Meestal kennen ze ook zo'n rare betouwde stok niet en weten ze dus, net zo min als bij je hand, wat daar de bedoeling van is. Want opstappen kan hij ook nog niet, dus dan weet hij niet wat je van hem wil. Je kan ook gewoon een kale stok proberen, zonder touw, zo een als ze er meestal wel in de kooi hebben. Dan is dat al bekend en hoeven ze daar niet benauwd van te zijn. Als je die voor hem houdt, stapt hij er hopelijk gewoon op.

Mocht dat nou niet zo zijn, dan kan je hem in een handdoekje pakken en uit de kooi halen. Want dat is belangrijk: die kooi uit en nieuwe ervaringen gaan opdoen. Zo lang Jacco in de kooi zit, zal hij kiezen voor die veilige en bekende omgeving, zijn "comfort zone", daar waar hij zich op zijn gemak voelt omdat het bekend is. Maar als hij ervaart hoe het buiten de kooi is, dan merkt hij dat dat nog veel leuker is. Alleen móet hij dan die drempel over en moet hij uit die kooi. Een relatief stressloze manier is hem kennis latenmaken met de handdoek, laat hem er maar aan voelen en erin bijten en vertel hem maar hoe heerlijk zacht, prachtig pimpelpaars en mooi die handdoek is. Als hij er niet meer van schrikt, de handdoek over hem heen leggen en hem als pakketje papegaai de kooi uithalen, naar een veilige ruimte om te wieken en .... ook voor Jacco kan het Vrolijke leventje van start gaan! ::029::

Heel veel succes en plezier met Tara en met Jacco, gewéldig dat je gelijk met ze aan de slag gaat. Weer twee Vrolijke gaaien erbij! :lol:
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart Joopie :amazone-papegaai-geel2 Janneke :grijze-roodstaart Jacco

Joyce
Vrijwilliger SVP

Bericht door Joyce » augustus 6, 2013, 11:23 pm

Wat een fantastische ervaring zeg. Ik weet zeker dat je met Jacco ook zover komt. ::073::
edelpapegaai5 Kiki :edelpapegaai4 Paco :grijze-roodstaart2 Marley :amazone-papegaai-geel2 Martin
:edelpapegaai4 Davi-Voor altijd in mijn hart

Karlijn

Bericht door Karlijn » augustus 7, 2013, 11:31 am

Geweldig om te lezen!! super! GA ZO DOOR!
:caique2 Luca :kaketoe Rico :amazone-papegaai-geel2 Bono :grijze-roodstaart2 Gijs
in herinnering mijn "Roze droom" :kaketoe-rose Ozzie

jeroen234

Bericht door jeroen234 » augustus 7, 2013, 11:35 am

:) mooi werk

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
Afbeelding Snoopy Afbeelding Simba

Davi*Chipie

Bericht door Davi*Chipie » augustus 7, 2013, 12:30 pm

Wat goed! :mrgreen:
Ook leuk voor Tara dat ze nu een echte Vrolijke Papegaai is :D